Oblasti poradenství

Nové povinnosti v klasifikaci, označování a balení chemikálií

 

Nově vydané Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2865 ze dne 23. října 2024 významným způsobem aktualizuje stávající evropský nadřazený právní předpis Nařízení CLP z roku 2008 tím, že upřesňuje pravidla označování chemických látek a přizpůsobuje je různým druhům obchodu (např. online obchod nebo prodej ve velkém prostřednictvím plnicích stanic). Nařízení rovněž podporuje oběhovost chemických výrobků, zpřehledňuje a zjednodušuje označování (včetně digitálního) a zajišťuje vyšší úroveň ochrany před chemickými riziky.

 

Ochrana upravená s ohledem na nová nebezpečí

Rizika spojená s chemickými výrobky vyžadují zvláštní právní předpisy pro jejich klasifikaci, označování a balení. Nařízení o CLP z roku 2008 již dostatečně nezohledňovalo vznik nových nebezpečí (např. přítomnost endokrinních disruptorů nebo dlouhodobé účinky některých látek), nové trendy v oblasti digitálního prodeje a oběhového hospodářství, jako je nakupování online nebo hromadný nákup, a digitální označování.

Nově přijatá revize nařízení o CLP usnadňuje podávání zpráv o nových nebezpečích souvisejících s chemickými látkami uváděnými na trh a dává Komisi a dalším zúčastněným stranám nové pravomoci ke klasifikaci škodlivých látek a urychlení jejich identifikace.

Kodifikuje též požadavky na dobrovolné digitální označování.

Nové nařízení zavádí také zvláštní pravidla pro plnicí stanice chemických výrobků.

Nařízení se bude vztahovat na všechny pevné chemické látky, přičemž pro chemicky neupravené látky obsahující více než jednu složku botanického původu bude platit pětiletá výjimka. Po uplynutí této lhůty může Komise navrhnout nové právní předpisy založené na nejnovějších vědeckých poznatcích.

 

1. KOMPLEXNÍ IDENTIFIKACE A KLASIFIKACE NEBEZPEČNOSTI CHEMICKÝCH LÁTEK

První soubor změn se skládá z pěti opatření, jejichž cílem je zajistit komplexní identifikaci a klasifikaci nebezpečnosti chemických látek. Zaprvé bude v zájmu zvýšení účinnosti a účelnosti procesu harmonizované klasifikace a jako doplněk k prvnímu opatření upřednostněna harmonizovaná klasifikace pro nové třídy nebezpečnosti, které mají být zavedeny aktem v přenesené pravomoci.

Druhým opatřením, které rychle podpoří rozvoj harmonizovaných klasifikací, je umožnit Komisi iniciovat a financovat více dokumentací k harmonizované klasifikaci a označování s možností pověřit vypracováním dokumentace agenturu nebo Evropský úřad pro bezpečnost potravin (dále jen „úřad“).

Kromě toho se zlepší klasifikace látek ze strany podniků, neboť se zavádějí silnější pobídky a ustanovení pro podniky, aby vhodně klasifikovaly, a to prostřednictvím tří opatření. Jedno z nich spočívá v uvedení důvodů pro rozdílné oznámené klasifikace v seznamu agentury, další ve zveřejnění jmen oznamovatelů a poslední opatření stanoví aktualizaci oznámení klasifikací v určité lhůtě v rané fázi. Transparentnost a předvídatelnost návrhů, které členské státy, Komise, výrobci, dovozci nebo následní uživatelé hodlají předložit agentuře, se zlepší tím, že tyto subjekty budou mít povinnost tyto záměry agentuře sdělit. Agentura bude rovněž povinna zveřejňovat informace o těchto záměrech a aktualizovat informace o předloženém návrhu v každé fázi postupu harmonizace klasifikace a označování látek. Ze stejného důvodu bude pro příslušné orgány zavedena nová povinnost sdělit agentuře své rozhodnutí o přijetí nebo zamítnutí návrhu na revizi harmonizované klasifikace a označení, který jí předloží výrobce, dovozce nebo následný uživatel. Ve druhém případě by agentura měla sdílet informace s ostatními příslušnými orgány.

 

2. ZLEPŠENÍ INFORMOVÁNÍ O NEBEZPEČNOSTI

Druhý soubor změn se skládá z pěti vzájemně se doplňujících opatření. Zaprvé, minimální požadavky na informování o nebezpečnosti budou zpřísněny zavedením závazných pravidel pro formátování, jako je minimální velikost písma a barva, aby se zlepšila čitelnost štítků.

Zadruhé, prodej chemických látek v opakovaně plnitelných nádobách má potenciál snížit množství obalového odpadu. Rámec specifických pravidel zajistí, aby tento způsob prodeje nevedl ke zvýšenému riziku. Z tohoto důvodu bude rovněž tento způsob omezen na chemické látky s méně závažnou nebezpečností.

Zatřetí, návrh zavádí obecný rámec, který umožní dobrovolné digitální označování chemických látek. Kromě toho návrh stanoví, že některé informace mohou být uvedeny pouze na digitálním štítku a nemusí již být uvedeny na štítku na obalu. Na digitální štítek by se zpravidla měly přesouvat pouze informace – aniž by byly uvedeny na štítku na obalu –, které nejsou důležité pro ochranu zdraví a životního prostředí. Kromě toho na štítku na obalu zůstanou informace, které se na něm povinně uvádějí podle Globálně harmonizovaného systému klasifikace a označování chemických látek OSN.

Začtvrté bude povoleno širší používání rozkládacích štítků. Výhody technologií označování štítky nám umožňují odstranit některá omezení, což podnikům umožňuje využívat úspory z rozsahu. Rovněž se tím dále usnadní volný pohyb chemických látek na jednotném trhu.

Další odchylky budou zavedeny také pro chemické látky prodávané spotřebitelům volně ložené, jako jsou paliva, a ve velmi malých obalech, například různé psací potřeby. V těchto případech je riziko expozice omezené, zatímco dodržování standardních pravidel označování je někdy neúměrně nákladné, nebo v praxi dokonce nemožné.

 

3. ŘEŠENÍ PRÁVNÍCH MEZER A NEJASNOSTÍ V USTANOVENÍCH NAŘÍZENÍ CLP

Třetí soubor změn se skládá ze tří vzájemně se doplňujících opatření, která mají řešit právní mezery a nejasnosti v oblasti on-line prodeje a oznamování toxikologickým střediskům. Zaprvé budou zavedena ustanovení o prodeji na dálku, včetně on-line prodeje, a bude stanovena jasná odpovědnost všech příslušných subjektů.

Za tímto účelem bude dodavatel při veškerém prodeji on-line povinen zajistit, aby látka nebo směs uváděná na trh EU prostřednictvím prodeje na dálku splňovala požadavky nařízení CLP, zejména pokud jde o klasifikaci, označování a balení. Cílem je zajistit vysokou úroveň ochrany lidského zdraví a životního prostředí, a to i usnadněním prosazování legislativních požadavků.

Zadruhé, akt o digitálních službách zajišťuje, aby poskytovatelé on-line tržišť navrhovali a organizovali svá on-line rozhraní tak, aby dodavatelé mohli plnit své povinnosti týkající se informací o bezpečnosti výrobků podle platného práva Unie. Tím není dotčena směrnice o právech spotřebitelů.

Zatřetí budou vyjasněna ustanovení o oznamování toxikologickým střediskům. Všechny příslušné subjekty, včetně distributorů, které uvádějí chemické látky na přeshraniční trh nebo mění obchodní značku směsí / přeznačují směsi, budou muset zajistit, aby v případě potřeby oznámily příslušné informace toxikologickým střediskům v celé EU.

 

Zdravotní, environmentální a hospodářské dopady 

Navrhované změny budou mít významné pozitivní dopady na zdraví a životní prostředí a omezené negativní hospodářské dopady. Přínosy plynou především ze zlepšení ochrany zdraví a životního prostředí, i když je posouzení dopadů nemohlo plně vyčíslit. Zdravotní přínosy by vyplývaly ze snížení expozice evropských občanů škodlivým chemickým látkám, neboť výrobci chemických látek by dobrovolně nahradili některé škodlivé látky.

Snížení expozice by ušetřilo část ročních nákladů na systémy veřejné zdravotní péče. Další přínosy vyplynou z dominového efektu, který bude mít revize nařízení CLP na nařízení REACH a další navazující právní předpisy týkající se chemických látek (například hračky, kosmetika, přípravky na ochranu rostlin nebo biocidy). Výše uvedená opatření rovněž povedou ke zvýšení úrovně bezpečnosti a zároveň ke snížení administrativní zátěže. Co se týče lidského zdraví, snížení expozice životního prostředí nebezpečným látkám přinese také úspory, zejména v souvislosti s náklady na odstranění znečišťujících látek.

Vhodná a jednotná klasifikace nebezpečnosti a informování o nebezpečnosti umožní dodavatelům a uživatelům chemických látek, jakož i orgánům veřejné správy přijímat vhodná opatření k řízení chemických rizik a zároveň zachová integritu jednotného trhu EU a zajistí rovné podmínky pro podniky, které na něm působí.

 

Rozměry štítku a každého výstražného symbolu a velikost písma jsou tyto:

Tabulka 1.3

Minimální rozměry štítků a výstražných symbolů a velikost písma

 

Text na štítku má tyto vlastnosti:

a) pozadí štítku je bílé;

b) vzdálenost mezi dvěma řádky je rovna 120 % velikosti písma nebo větší;

c) je použit stejný druh písma, který je snadno čitelný a bez patek;

d) vzdálenost mezi písmeny je přiměřená, aby bylo zvolené písmo dobře čitelné.

Pro označení vnitřního obalu, jehož obsah nepřesahuje 10 ml, může být velikost písma menší, než je uvedeno v tabulce 1.3; písmo však musí zůstat čitelné pro osobu s průměrným zrakem, pokud se považuje za důležité umístit na štítek nejstěžejnější standardní větu o nebezpečnosti a pokud vnější obal splňuje požadavky článku 17.

 

Odkazy: