Oblasti poradenství
- Nakládání s odpady
- Nakládání s obaly
- Chemické látky a směsi
- Ochrana ovzduší
- Vodní hospodářství - závadné látky vodám
- Prevence závažných havárií
- Integrovaný registr znečištění - IRZ
- Integrované povolení - IPPC
- Hlášení v oblasti OŽP do ISPOP
- Dobrovolné environmentální aktivity
- Ochrana přírody a krajiny - ochrana půdy
- PRÁVO v ochraně životního prostředí
- Ochrana veřejného zdraví
Recykláty ze stavebních odpadů od roku 2025
Odpady
K 31. prosinci 2024 končí přechodné období podle § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb., které upravuje kritéria pro ukončení režimu odpadu pro recykláty ze stavebních a demoličních odpadů. Vzhledem k tomu, že dosud nebyly přijaty nové vyhlášky pro konec režimu odpadu pro tyto materiály, je třeba aby bylo přechodné období prodlouženo, a to do konce roku 2027 tak, aby bylo možné vybrané recyklované materiály ze stavebních a demoličních odpadů nadále využívat mimo režim odpadů.
Přechodné ustanovení v § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb., upravuje kritéria pro ukončení režimu odpadu pro recykláty ze stavebních a demoličních odpadů.
Tato kritéria se vztahují jednak na zeminy a přírodní kamenivo a dále na nejběžnější recykláty ze stavebních a demoličních odpadů. Tato kritéria byla nastavena na přechodné období do 31. prosince 2024, přičemž by měla být přijata zcela nová komplexní právní úprava konce režimu odpadu pro tyto materiály jednotlivými vyhláškami.
Novela vyhlášky dále upřesňuje výčet odpadů vstupujících do procesu recyklace, resp. ho rozšiřuje vedle vybraných katalogových čísel stavebních odpadů i o ostatní další odpady stejného charakteru.
Do výroby stavebních recyklátů mohou tedy vstupovat i jiné než stavební a demoliční odpady, zemina, přírodní kamenivo a beton mají původ také v jiných odvětvích, a tedy i z jiných skupin odpadu podle Katalogu odpadů.
Ověřování obsahu škodlivin podle přílohy č. 10 vyhlášky č. 294/2005 Sb. se v současné době používá pouze v tomto ustanovení.
V jiných částech vyhlášky 273/2021 Sb. už plně platí nová právní úprava. Je vhodné a z hlediska dopadu na životní prostředí to nepřináší jakoukoliv komplikaci, aby mohly povinné osoby stanovovat pouze jeden obsah škodlivin v sušině a následně se rozhodnout, jakým způsobem bude s ovzorkovaným materiálem dále nakládat, zda jej využije na povrchu terénu nebo z něj vyrobí recyklát podle § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb.
Novela vyhlášky proto nově umožňuje stanovovat obsah škodlivin v sušině také podle přílohy č. 5 vyhlášky č. 273/2021 Sb. Aby si oba režimy odpovídaly, nevyžaduje se u recyklátů na rozdíl od využívání odpadů k zasypávání stanovení obsahu škodlivin ve výluhu. Zároveň se stanoví, že u recyklátu z betonu se nesleduje obsah rozpuštěných látek, protože povaha tohoto materiálu neumožňuje tento ukazatel splnit. Zároveň to neznamená, že by docházelo k jakémukoliv ohrožení životního prostředí nebo lidského zdraví.
Nové znění § 83 odst. 2 vyhlášky:
Do 31. prosince 2027 přestává být recyklát ze stavebního a demoličního odpadu a dalších odpadů stejných materiálů, pokud jde o zeminu, přírodní kamenivo nebo inertní minerální materiálový výstup recyklace, při které dochází ke změně zrnitosti a roztřídění na velikostní frakce, odpadem v případě, že splňuje následující požadavky
a) je vyroben výhradně z odpadu, který je minerálním inertním materiálem, katalogových čísel 17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07, 17 05 04, 17 05 08, 19 12 09 nebo 20 02 02 pocházejícího z dřívější stavební konstrukce nebo rostlého terénu, případně z dalších druhů ostatních odpadů, které jsou zeminou, přírodním kamenivem nebo betonem,
b) je určen k využití některým z následujících způsobů, pro který splňuje požadavky jiných právních předpisů:
1. recyklované kamenivo jako náhrada přírodního kameniva pro použití stanovená v technických normách,
2. konstrukční nestmelené a prolévané vrstvy pozemních komunikací nižších tříd, místních komunikací, parkovišť a chodníků, letištních nebo obdobných dopravních ploch,
3. ochranná vrstva pozemní komunikace či letištní nebo obdobné dopravní plochy,
4. nestmelená konstrukční vrstva polních a lesních cest,
5. obsypy inženýrských sítí a zásypy výkopů a rýh pro inženýrské sítě,
6. nestmelené a prolévané konstrukční vrstvy stavby železničních tratí,
7. nestmelené a prolévané vrstvy účelových komunikací a ploch na staveništích,
8. podkladní konstrukční nestmelené a prolévané vrstvy pro vyrovnání terénu pro následné pozemní a inženýrské stavby a pod základové desky při stavbě nižších budov; pokud nedojde k následnému vybudování pozemní nebo inženýrské stavby nebo základové desky a budovy, musí být recyklát ze stavebního a demoličního odpadu z místa použití odebrán,
9. zemní těleso pozemních komunikací prováděné v souladu s technickou normou ČSN 73 6133 Návrh a provádění zemního tělesa pozemních komunikací ze dne 1. února 2010,
c) obsah škodlivin v sušině nepřekročí nejvýše přípustné hodnoty podle sloupce II tabulky 5.1 přílohy č. 5 k této vyhlášce nebo podle tabulky č. 10.1 přílohy č. 10 k vyhlášce č. 294/2005 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti zákona, v případě betonu se ukazatel rozpuštěné látky nesleduje, a
d) výsledky zkoušek akutní toxicity prováděných ekotoxikologickými testy nepřekročí limity stanovené v tabulce č. 5.3 sloupci II v příloze č. 5 k této vyhlášce; do 31. prosince 2023 je dostačující, pokud výsledky zkoušek akutní toxicity prováděných ekotoxikologickými testy nepřekročí limity stanovené v tabulce č. 10.2 sloupci II v příloze č. 10 k vyhlášce č. 294/2005 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti zákona.