Oblasti poradenství

Recykláty ze stavebních odpadů od roku 2025

 

K 31. prosinci 2024 skončilo přechodné období podle § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb., které upravuje kritéria pro ukončení režimu odpadu pro recykláty ze stavebních a demoličních odpadů. Vzhledem k tomu, že dosud nebyly přijaty nové vyhlášky pro konec režimu odpadu pro tyto materiály, je třeba aby bylo přechodné období prodlouženo, a to do konce roku 2027 tak, aby bylo možné vybrané recyklované materiály ze stavebních a demoličních odpadů nadále využívat mimo režim odpadů.

Přechodné ustanovení v § 83 odst. 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb., upravuje kritéria pro ukončení režimu odpadu pro recykláty ze stavebních a demoličních odpadů.

Tato kritéria se vztahují jednak na zeminy a přírodní kamenivo a dále na nejběžnější recykláty ze stavebních a demoličních odpadů. Tato kritéria byla nastavena na přechodné období do 31. prosince 2024, přičemž by měla být přijata zcela nová komplexní právní úprava konce režimu odpadu pro tyto materiály jednotlivými vyhláškami.

 

Novela vyhlášky, která dne 23. ledna 2025 vyšla ve Sbírce pod č. 18/2025 Sb. a nabývá účinnosti od 1. února 2025, dále upřesňuje výčet odpadů vstupujících do procesu recyklace, resp. ho rozšiřuje vedle vybraných katalogových čísel stavebních odpadů i o ostatní další odpady stejného charakteru.

Do výroby stavebních recyklátů mohou tedy vstupovat i jiné než stavební a demoliční odpady, zemina, přírodní kamenivo a beton mají původ také v jiných odvětvích, a tedy i z jiných skupin odpadu podle Katalogu odpadů.

Dochází tedy k mírnému rozšíření odpadů, které mohou do výroby recyklátů vstupovat. Jedná se o neproblematické odpady, které byly při přípravě vyhlášky opomenuty. Dojde k tím mírnému snížení administrativní zátěže u těchto odpadů, u kterých by se pro ukončení odpadového režimu jinak muselo získat povolení podle § 10 odst. 1 zákona o odpadech. 

Pozitivní budou dopady na životní prostředí. Ochrana životního prostředí bude primárně posílena, protože vyhláška umožní nakládání s odpady v souladu s hierarchií odpadového hospodářství.

 

Nové znění § 83 odst. 2 vyhlášky:

 

Do 31. prosince 2027 přestává být recyklát ze stavebního a demoličního odpadu a dalších odpadů stejných materiálů, pokud jde o zeminu, přírodní kamenivo nebo inertní minerální materiálový výstup recyklace, při které dochází ke změně zrnitosti a roztřídění na velikostní frakce, odpadem v případě, že splňuje následující požadavky

a) je vyroben výhradně z odpadu, který je minerálním inertním materiálem, katalogových čísel 01 01 01, 01 01 02, 01 04 08, 01 04 09, 01 04 13, 17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07, 17 05 04, 17 05 08, 19 12 09 nebo 20 02 02 pocházejícího z dřívější stavební konstrukce nebo rostlého terénu, odpadu katalogového čísla 10 13 14 a dále odpadu katalogového čísla 19 12 12, pokud jde o beton získaný z odpadních elektrozařízení ze skupiny 4 podle přílohy č. 1 k zákonu o výrobcích s ukončenou životností

b) je určen k využití některým z následujících způsobů, pro který splňuje požadavky jiných právních předpisů:

1. recyklované kamenivo jako náhrada přírodního kameniva pro použití stanovená v technických normách,

2. konstrukční nestmelené a prolévané vrstvy pozemních komunikací nižších tříd, místních komunikací, parkovišť a chodníků, letištních nebo obdobných dopravních ploch,

3. ochranná vrstva pozemní komunikace či letištní nebo obdobné dopravní plochy,

4. nestmelená konstrukční vrstva polních a lesních cest,

5. obsypy inženýrských sítí a zásypy výkopů a rýh pro inženýrské sítě,

6. nestmelené a prolévané konstrukční vrstvy stavby železničních tratí,

7. nestmelené a prolévané vrstvy účelových komunikací a ploch na staveništích,

8. podkladní konstrukční nestmelené a prolévané vrstvy pro vyrovnání terénu pro následné pozemní a inženýrské stavby a pod základové desky při stavbě nižších budov; pokud nedojde k následnému vybudování pozemní nebo inženýrské stavby nebo základové desky a budovy, musí být recyklát ze stavebního a demoličního odpadu z místa použití odebrán,

9. zemní těleso pozemních komunikací prováděné v souladu s technickou normou ČSN 73 6133 Návrh a provádění zemního tělesa pozemních komunikací ze dne 1. února 2010,

c) obsah škodlivin v sušině nepřekročí nejvýše přípustné hodnoty podle sloupce II tabulky č. 5.1 přílohy č. 5 k této vyhlášce, obsah zinku, barya a beryllia se nesleduje, a

d) výsledky zkoušek akutní toxicity prováděných ekotoxikologickými testy nepřekročí limity stanovené v tabulce č. 5.3 sloupci II v příloze č. 5 k této vyhlášce

 

Tabulka č. 5.2 Nejvýše přípustné koncentrace škodlivin ve výluhu odpadu (příloha č. 5)

Pokud je stanovena hodnota ukazatele RL (rozpuštěné látky), není nutné stanovit hodnoty koncentrací síranů a chloridů a naopak.

 

Vysvětlivky:

U recyklátů se na rozdíl od využívání odpadů k zasypávání nevyžaduje stanovení obsahu škodlivin ve výluhu.

Aby nevznikly problémy osobám, které již provedli zkoušení podle předchozí právní úpravy a provozovatelům zařízení, kterým povolení provozu striktně stanovuje postup podle tabulky 10.1 přílohy č. 10 k vyhlášce č. 294/2005 Sb., nevyžaduje se se u recyklátů na rozdíl od využívání odpadů k zasypávání stanovení obsahu škodlivin ve výluhu a nepožaduje se stanovování zinku, barya a beryllia v sušině. Tedy to, co se nesledovalo podle předchozí vyhlášky. V případě, že se nevyžaduje sledování těchto škodliviny, splněním limitů podle tabulky 10.1 materiál splní vždy i limity podle tabulky 5.1 sloupec II, protože jsou minimálně stejné nebo mírnější. V případě odpadů nebo výrobků na kterých, bylo nebo bude provedeno zkoušení podle tabulky 10, by tak neměl vzniknout jakýkoliv problém s požadavkem na obsah sušiny podle obou předpisů, aniž by nadále vyhláška obsahovala jakýkoliv odkaz na tabulku 10.1.