Oblasti poradenství

Novela zákona o ochraně ovzduší

 

V současné době je oblast ochrany ovzduší na úrovni zákona upravena zákonem č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně ovzduší“). Tento zákon, který nahradil předcházející zákon o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb., v původním znění nabyl účinnosti dnem 1. září 2012. Od té doby byl opakovaně novelizován, většinou primárně za účelem implementace předpisů EU, s tím, že ke změnám vyplývajícím z implementace byly připojeny i dílčí změny vycházející z aplikační praxe. Zákona o ochraně ovzduší se rovněž dotýká dosud probíhající proces rekodifikace veřejného stavebního práva.

Na základě přibývajících zkušeností s aplikací zákona o ochraně ovzduší v praxi a vzhledem k aktuálním potřebám, které by legislativa v oblasti ochrany měla naplňovat, se postupně ukázalo jako nezbytné, aby byla provedena komplexní novelizace zákona o ochraně ovzduší.

 

Pozornost by dle zadání měla být věnována zejména následujícím oblastem:

  • Rozsah a obsah přílohy č. 2 zákona (Vyjmenované stacionární zdroje).
  • Rozsah vydávání závazných stanovisek ORP a možnost uložení opatření na stacionární zdroje neuvedené v příloze č. 2 zákona přímo právními předpisy.
  • Podmínky provozu zdrojů neuvedených v příloze č. 2 zákona (vč. lokálních topenišť v domácnostech se zohledněním závěrů analýzy provedené dle opatření DB10 NPSE 2015) a vybraných zdrojů uvedených v příloze č. 2 zákona (např. kogenerační jednotky).
  • Rozšíření povinnosti měření emisí znečišťujících látek ze stacionárních zdrojů (kontinuální měření, měření emisí VOC, apod.).
  • Podmínky provádění autorizovaných činností.
  • Kategorizace zdrojů v případě pochybností nebo sporů.
  • Aktualizace právní úpravy nízkoemisních zón za účelem jejich zefektivnění (včetně posouzení možnosti zahrnutí lodní dopravy).
  • Nastavení smogového varovného a regulačního systému.

 

Oproti platné právní úpravě se navrhují zejména následující změny:

  • Ohlašování jednorázového měření emisí nově prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP); spojeno s převedením povinnosti ohlašovat výsledky jednorázového měření z provozovatele stacionárního zdroje na autorizovanou osobu.
  • Zavedení nového institutu nepřetržitého sledování provozního parametru pro kontrolu správné funkce technologie ke snižování emisí nebo opatření ke snížení emisí pro vymezené stacionární zdroje, u nichž provozovatel zjišťuje úroveň znečišťování pravidelným jednorázovým měřením emisí.
  • Zavedení povinnosti ohlašování výsledků kontinuálního měření emisí, a to elektronicky v téměř reálném čase prostřednictvím informačního systému kvality ovzduší.
  • Rozšíření povinnosti kontinuálního měření emisí na další stacionární zdroje.
  • Změny v úpravě zařazování stacionárních zdrojů a sčítacích pravidel.
  • Změny u správních řízení a jiných postupů týkajících se povolování stacionárních zdrojů za účelem zefektivnění výkonu státní správy, včetně nové úpravy rozhodování v pochybnostech, zda se jedná o stacionární zdroj uvedený v příloze č. 2 (tzv. vyjmenovaný stacionární zdroj) nebo o stacionární zdroj sloužící výhradně k výzkumu a vývoji.
  • Změny u programů zlepšování kvality ovzduší za účelem zlepšení jejich účinnosti,
  • Nové nastavení právní úpravy postupů při smogových situacích.
  • Stanovení opatření k předcházení vzniku prašnosti a k omezování jejího šíření, zavedení s tím souvisejících povinností stavebníka a zhotovitele stavby,
  • Zavedení nové povinnosti orgánů ochrany ovzduší vycházet při vydávání podkladových správních aktů a správních rozhodnutí regulujících provoz tzv. vyjmenovaných stacionárních zdrojů též ze stanovených minimálních vzdáleností stacionárních zdrojů a některých v územních plánech vymezených ploch.
  • Nové nastavení právní úpravy nízkoemisních zón za účelem jejich zefektivnění, včetně zavedení nového informačního systému nízkoemisních zón.
  • Komplexně revidovaná právní úprava podmínek pro výkon činnosti autorizovaných osob.
  • Komplexně revidovaná právní úprava přestupků.
  • Změny ve vymezení tzv. vyjmenovaných stacionárních zdrojů v příloze č. 2.
  • Zákaz uvádění na trh od roku 2025 pro spalovací stacionární zdroje o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším určené ke spalování pevných fosilních paliv.
  • Rozšíření oprávnění nařídit provedení měření emisí v rámci silniční technické kontroly na obecní policii.

 

Odkazy:

Úřad vlády (ODok Portál)

Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění