Oblasti poradenství
- Nakládání s odpady
- Nakládání s obaly
- Chemické látky a směsi
- Ochrana ovzduší
- Vodní hospodářství - závadné látky vodám
- Prevence závažných havárií
- Integrovaný registr znečištění - IRZ
- Integrované povolení - IPPC
- Hlášení v oblasti OŽP do ISPOP
- Dobrovolné environmentální aktivity
- Ochrana přírody a krajiny - ochrana půdy
- PRÁVO v ochraně životního prostředí
- Ochrana veřejného zdraví
Novela zákona o ochraně ovzduší
Ochrana ovzduší
V současné době je oblast ochrany ovzduší na úrovni zákona upravena zákonem č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně ovzduší“). Tento zákon, který nahradil předcházející zákon o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb., v původním znění nabyl účinnosti dnem 1. září 2012. Od té doby byl opakovaně novelizován, většinou primárně za účelem implementace předpisů EU, s tím, že ke změnám vyplývajícím z implementace byly připojeny i dílčí změny vycházející z aplikační praxe. Zákona o ochraně ovzduší se rovněž dotýká dosud probíhající proces rekodifikace veřejného stavebního práva.
Na základě přibývajících zkušeností s aplikací zákona o ochraně ovzduší v praxi a vzhledem k aktuálním potřebám, které by legislativa v oblasti ochrany měla naplňovat, se postupně ukázalo jako nezbytné, aby byla provedena komplexní novelizace zákona o ochraně ovzduší.
Pozornost by dle zadání měla být věnována zejména následujícím oblastem:
- Rozsah a obsah přílohy č. 2 zákona (Vyjmenované stacionární zdroje).
- Rozsah vydávání závazných stanovisek ORP a možnost uložení opatření na stacionární zdroje neuvedené v příloze č. 2 zákona přímo právními předpisy.
- Podmínky provozu zdrojů neuvedených v příloze č. 2 zákona (vč. lokálních topenišť v domácnostech se zohledněním závěrů analýzy provedené dle opatření DB10 NPSE 2015) a vybraných zdrojů uvedených v příloze č. 2 zákona (např. kogenerační jednotky).
- Rozšíření povinnosti měření emisí znečišťujících látek ze stacionárních zdrojů (kontinuální měření, měření emisí VOC, apod.).
- Podmínky provádění autorizovaných činností.
- Kategorizace zdrojů v případě pochybností nebo sporů.
- Aktualizace právní úpravy nízkoemisních zón za účelem jejich zefektivnění (včetně posouzení možnosti zahrnutí lodní dopravy).
- Nastavení smogového varovného a regulačního systému.
Oproti platné právní úpravě se navrhují zejména následující změny:
- Ohlašování jednorázového měření emisí nově prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP); spojeno s převedením povinnosti ohlašovat výsledky jednorázového měření z provozovatele stacionárního zdroje na autorizovanou osobu.
- Zavedení nového institutu nepřetržitého sledování provozního parametru pro kontrolu správné funkce technologie ke snižování emisí nebo opatření ke snížení emisí pro vymezené stacionární zdroje, u nichž provozovatel zjišťuje úroveň znečišťování pravidelným jednorázovým měřením emisí.
- Zavedení povinnosti ohlašování výsledků kontinuálního měření emisí, a to elektronicky v téměř reálném čase prostřednictvím informačního systému kvality ovzduší.
- Rozšíření povinnosti kontinuálního měření emisí na další stacionární zdroje.
- Změny v úpravě zařazování stacionárních zdrojů a sčítacích pravidel.
- Změny u správních řízení a jiných postupů týkajících se povolování stacionárních zdrojů za účelem zefektivnění výkonu státní správy, včetně nové úpravy rozhodování v pochybnostech, zda se jedná o stacionární zdroj uvedený v příloze č. 2 (tzv. vyjmenovaný stacionární zdroj) nebo o stacionární zdroj sloužící výhradně k výzkumu a vývoji.
- Změny u programů zlepšování kvality ovzduší za účelem zlepšení jejich účinnosti,
- Nové nastavení právní úpravy postupů při smogových situacích.
- Stanovení opatření k předcházení vzniku prašnosti a k omezování jejího šíření, zavedení s tím souvisejících povinností stavebníka a zhotovitele stavby,
- Zavedení nové povinnosti orgánů ochrany ovzduší vycházet při vydávání podkladových správních aktů a správních rozhodnutí regulujících provoz tzv. vyjmenovaných stacionárních zdrojů též ze stanovených minimálních vzdáleností stacionárních zdrojů a některých v územních plánech vymezených ploch.
- Nové nastavení právní úpravy nízkoemisních zón za účelem jejich zefektivnění, včetně zavedení nového informačního systému nízkoemisních zón.
- Komplexně revidovaná právní úprava podmínek pro výkon činnosti autorizovaných osob.
- Komplexně revidovaná právní úprava přestupků.
- Změny ve vymezení tzv. vyjmenovaných stacionárních zdrojů v příloze č. 2.
- Zákaz uvádění na trh od roku 2025 pro spalovací stacionární zdroje o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším určené ke spalování pevných fosilních paliv.
- Rozšíření oprávnění nařídit provedení měření emisí v rámci silniční technické kontroly na obecní policii.
Odkazy:
Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění