Oblasti poradenství

Nová pravidla pro snižování emisí metanu v odvětví energetiky

 

Země Evropské unie schválily přelomový nový zákon, kterým se od roku 2030 uvalují limity na emise metanu pro dovoz ropy a zemního plynu do Evropy, čímž tlačí mezinárodní dodavatele, aby omezili úniky silného skleníkového plynu.

Nové nařízení vyšlo v Úředním věstníku EU pod číslem 2024/1878/ES dne 15. července 2024.

Metan je hlavní složkou zemního plynu, který země spalují v elektrárnách a k vytápění domácností. Je také druhou největší příčinou změny klimatu po oxidu uhličitém a podporuje globální oteplování, když uniká do atmosféry z netěsných ropovodů a plynovodů a infrastruktury.

Ministři zemí EU tuto politiku definitivně schválili svými vládami na zasedání v Bruselu, což znamená, že nyní může vstoupit v platnost. Proti hlasovalo pouze Maďarsko.

Od roku 2030 uvalí EU na fosilní paliva uváděná na evropský trh „maximální hodnoty intenzity metanu“. Evropská komise do tohoto data navrhne přesné limity metanu.

Dovozci ropy a plynu, kteří překročí limit, mohou čelit finančním postihům.

Pravidla pravděpodobně zasáhnou velké dodavatele plynu, jako jsou USA, Alžírsko a Rusko. Moskva snížila dodávky do Evropy od své invaze na Ukrajinu v roce 2022 a od té doby byla nahrazena jako největší evropský dodavatel plynovodu Norskem, jehož dodávky patří mezi nejnižší na světě s intenzitou metanu.

Bidenova administrativa – která spolu s EU shromáždila země, aby do roku 2030 snížily emise metanu o 30 % s cílem omezit změnu klimatu – uvítala zákon EU o metanu.

USA loni stanovily svá vlastní pravidla, která vyžadují, aby ropné firmy omezily své emise metanu.

Mluvčí Mezinárodní asociace producentů ropy a zemního plynu uvedl, že se obává, že EU možná neuzná stávající metanové normy jiných jurisdikcí jako vyhovující jejím vlastním – a pokud tak neučiní, může to ohrozit bezpečnost dodávek energie.

EU bude také vyžadovat, aby evropští výrobci pravidelně kontrolovali své provozy na úniky metanu, a zakáže většinu případů spalování a odvětrávání, kdy ropné a plynárenské společnosti záměrně spalují nebo uvolňují nežádoucí metan do atmosféry.

 

Odvětví ropy a plynu

Provozovatelé budou povinně provádět měření emisí metanu a předkládat o nich výkazy ke kontrole nezávislým akreditovaným ověřovatelům.

Podle těchto nových pravidel budou provozovatelé muset také zajistit zjišťování úniků metanu a opravy netěsností. Provozovatelé budou muset provádět kontroly úniků metanu na různých druzích infrastruktury ve stanovených intervalech za použití navrhovaných minimálních limitů detekovaného úniku.

Provozovatelé budou muset následně únik nad určitou úrovní opravit nebo vyměnit všechny součásti, které s ním souvisejí, a to okamžitě po jeho zjištění, přičemž k prvnímu pokusu o opravu nesmí dojít později než pět dní po zjištění úniku a úplná oprava musí být dokončena do třiceti dnů poté. Provozovatelé stanoví priority oprav netěsností většího rozsahu. Na ropné a plynové vrty v moři umístěné v hloubce větší než 700 metrů se vztahuje výjimka, jelikož emise z takové hloubky mají jen omezený potenciál k tomu dostat se do atmosféry a také metodika pro řádné měření emisí z těchto vrtů je nedostatečná.

V obecném přístupu jsou detekční limity a hodnoty pro provádění oprav navýšeny s cílem zvýšit účinnost řešení významných objemů úniku spíše než většího počtu malých úniků, které se na emisích podílejí menší měrou.

Postupy odvětrávání a flérování, při nichž se metan uvolňuje do atmosféry, budou zakázány s výjimkou úzce vymezených mimořádných případů, jako je výstavba, oprava, vyřazení z provozu, bezpečnost nebo testování součástí. Tento zákaz se začne uplatňovat ihned po vstupu nařízení v platnost. Pokud by jeho uplatňování nebylo možné kvůli dalším požadavkům, jako je například povolovací proces, nebo pokud by nedostupnost vybavení způsobovala mimořádné zpoždění, může být uplatňování tohoto zákazu odloženo o nejvýše dva roky.

Metan se může uvolňovat i z neaktivních vrtů. Členské státy vypracují a zveřejní soupis všech zaznamenaných neaktivních, dočasně odstavených a trvale zlikvidovaných vrtů. V obecném přístupu je stanoven pozvolnější přístup pro členské státy s velmi vysokým počtem vrtů (40 000 nebo více). Členské státy vypracují plán zmírňování emisí v souvislosti se sanací, regenerací a likvidací neaktivních a dočasně odstavených vrtů. Na vrty v moři umístěné v hloubce od 200 do 700 metrů se může za specifických okolností vztahovat výjimka.

 

Odvětví uhlí

V odvětví uhlí budou mít členské státy povinnost průběžně měřit a vykazovat emise metanu z provozovaných hlubinných a povrchových dolů. Budou muset vypracovat veřejný soupis uhelných dolů, které jsou uzavřeny a opuštěny již více než 50 let, a provádět měření emisí, které se z nich uvolňují.

Flérování bude zakázáno od 1. ledna 2025 a pokud jde o odvětrávání, to bude zakázáno od 1. ledna 2027 v uhelných dolech, ze kterých se uvolňuje více než 5 tun metanu na kilotunu vytěženého uhlí, a od 1. ledna 2031 v dolech, ze kterých se uvolňují více než 3 tuny metanu na kilotunu vytěženého uhlí.

Odvětrávání a flérování v uzavřených a opuštěných dolech bude zakázáno od 1. ledna 2030.

 

Emise metanu mimo EU

Povinné vykazování se bude vztahovat také na emise metanu u energie dovážené do EU. Nová pravidla zavádějí nástroj pro celosvětové monitorování, který zvýší transparentnost emisí metanu u dovozu ropy, plynu a uhlí do EU, což umožní Komisi posoudit další opatření do budoucna. Vytvoření obou nástrojů ukáže, jakým způsobem země a energetické společnosti celého světa vyvíjejí úsilí v oblasti snížení svých emisí metanu a jak je toto jejich úsilí úspěšné.

 

Zjišťování úniků a oprava netěsností

Cílem kontrol ke zjišťování úniků a opravě netěsností je identifikovat zdroje úniků metanu, včetně dalších neúmyslných emisí metanu, a opravit nebo nahradit příslušné součásti.

Předběžná dohoda stanoví přijetí přístupu založeného na posouzení rizik, který rozlišuje mezi kontrolami typu 1, které slouží ke zjišťování úniků a opravě netěsností (nižší přesnost pro zjištění velkých úniků), a kontrolami typu 2, které vycházejí z minimálních detekčních limitů a minimálních prahových hodnot úniku (vyšší přesnost pro zjištění malých úniků), a rozlišuje mezi nadzemními součástmi, podzemními součástmi a součástmi pod hladinou moře i pod mořským dnem.

Oba orgány se shodly na tom, že za určitých podmínek provozovatelům umožní používat pokročilé technologické systémy.

Do 12 měsíců musí Komise prostřednictvím prováděcího aktu stanovit minimální detekční limity při standardní teplotě a tlaku.

Oprava nebo výměna součástí musí být pokud možno provedena bezprostředně po zjištění úniku nebo co nejdříve v případě prvního pokusu, nejpozději však do 5 dnů, a do 30 dnů v případě úplné opravy. Netěsnosti pod danou prahovou hodnotou budou pečlivě sledovány.

 

Dovoz

Rada a Parlament se dohodly na třech fázích provádění. První fáze se zaměří na sběr údajů a vytvoření nástroje pro celosvětové monitorování emitentů metanu a mechanismu rychlé reakce vztahujícího se na producenty superemisí. Ve druhé a třetí fázi by vývozci do EU měli do 1. ledna 2027 uplatňovat rovnocenná opatření pro monitorování, vykazování a ověřování a maximální hodnoty metanu do roku 2030. Příslušné orgány každého členského státu budou mít pravomoc ukládat správní sankce, pokud tato ustanovení nejsou dodržována.

 

Neaktivní vrty, dočasně odstavené vrty a trvale zlikvidované vrty

Předběžná dohoda stanoví, že členské státy by měly vést a pravidelně aktualizovat soupis všech vrtů. U vrtů, které byly trvale zlikvidovány před méně než 30 lety, a pokud možno i u jiných vrtů, by měl být předložen důkaz o nulových emisích metanu.

Musí být vedeny a pravidelně aktualizovány plány na zmírnění emisí v souvislosti se sanací, regenerací a trvalou likvidací neaktivních vrtů.

 

Uzavřené nebo opuštěné uhelné doly

V souladu s opatřeními v oblasti monitorování, vykazování a zmírňovacími opatřeními se na doly, které byly uzavřeny nebo opuštěny před méně než 70 lety, vztahují povinnosti podle tohoto nařízení, s výjimkou dolů, které byly po dobu více než 10 let zcela zaplaveny.

 

 

Souvislosti

Komise předložila dne 15. prosince 2021 návrh nařízení o snižování emisí metanu v odvětví energetiky jako druhou část legislativních návrhů „Fit for 55“, jež má provádět Zelenou dohodu pro Evropu s cílem dosáhnout v Unii do roku 2050 klimatické neutrality.

Návrh vychází ze strategické vize Strategie EU pro metan z roku 2020. Na klimatické konferenci OSN COP26 v roce 2021 vyhlásila EU ve spolupráci s USA Globální metanový závazek, v rámci něhož se více než 100 zemí zavázalo, že do doku 2030 sníží své emise metanu o 30 % oproti úrovním z roku 2020.

 

Odkazy: