Oblasti poradenství
- Nakládání s odpady
- Nakládání s obaly
- Chemické látky a směsi
- Ochrana ovzduší
- Vodní hospodářství - závadné látky vodám
- Prevence závažných havárií
- Integrovaný registr znečištění - IRZ
- Integrované povolení - IPPC
- Hlášení v oblasti OŽP do ISPOP
- Dobrovolné environmentální aktivity
- Ochrana přírody a krajiny - ochrana půdy
- PRÁVO v ochraně životního prostředí
- Ochrana veřejného zdraví
Nové nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků
Udržitelnost - ESG
Nové Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2024/1781 o vytvoření rámce pro stanovení požadavků na ekodesign udržitelných výrobků, o změně směrnice (EU) 2020/1828 a nařízení (EU) 2023/1542 a o zrušení směrnice 2009/125/ES účinné od 18. července 2024 vychází ze stávající směrnice o ekodesignu, jejíž oblast působnosti rozšiřuje, a to jak z hlediska jednotlivých kategorií výrobků, tak i nově stanovených požadavků na ně.
Nařízení rozšiřuje stávající rámec směrnice pro ekodesign tím, že zahrnuje širokou škálu výrobků, u kterých stanovuje celou řadu požadavků a kritérií.
U konkrétních skupin výrobků prosazuje environmentálně udržitelnější výrobky oběhového hospodářství, aby výrobky byly trvanlivější, spolehlivější, snadněji udržovatelné a opravitelné, modernizovatelné, repasovatelné a recyklovatelné, účinně využívající energii a zdroje a udržitelné i v dalších aspektech.
Zajištěním delší životnosti výrobků, co nejdelšího zachování jejich hodnoty a zvýšení využívání recyklovaného obsahu ve výrobcích se sníží závislost na přírodních zdrojích a materiálech, čímž se zmenší environmentální a klimatické stopy výrobků. Jednotný trh zamezí rozdílům v legislativě jednotlivých členských států a vytvoří ekonomické příležitosti k inovacím a tvorbě pracovních míst, zejména v souvislosti s repasováním, údržbou, recyklací a opravami.
Předpokladem je, že nové nařízení umožní do roku 2030 úsporu primární energie ve výši 132 Mtoe (milionů tun ropného ekvivalentu). Takové množství odpovídá 150 miliardám m³ zemního plynu.
Nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků je součástí balíčku návrhů předložených Komisí v rámci Zelené dohody pro Evropu, jejímž cílem je transformovat EU na společnost s moderní a konkurenceschopnou ekonomikou efektivně využívající zdroje, snižující své uhlíkové a materiálové stopy, začleňující oběhovost do celého hospodářství, ve kterém bude hospodářský růst oddělen od využívání zdrojů.
Balíček mimo návrhu nařízení zahrnuje také novou strategii týkající se textilií (trvanlivější, opravitelné, opětovně použitelné a recyklovatelné textilní výrobky), stavebních výrobků (cíle v oblasti klimatu a udržitelnosti zastavěného prostředí), kroky k ukončení likvidace neprodaného spotřebního zboží a rozšíření zelených veřejných zakázek a pobídky pro udržitelné výrobky.
Nařízení samotné zatím žádné konkrétní ekodesignové požadavky nestanovilo. Představuje pouze právní rámec, na jehož základě se budou konkrétní požadavky pro jednotlivé kategorie výrobků stanovovat prostřednictvím nařízení v přenesené pravomoci vydávaných Evropskou komisí. Tato tzv. delegovaná nařízení (obdoba českých ministerských vyhlášek) budou přijímána po konzultaci a projednání s výrobci daných výrobků, dalšími zainteresovanými stranami, vnitrostátními orgány a zejména po řádném vyhodnocení možných dopadů. V první fázi se pozornost zaměří na kategorie výrobků, kde byl identifikován značný prostor pro zlepšení, a to na textilní výrobky, obuv, nábytek, matrace, pneumatiky, čistící prostředky, barvy, maziva, chemické látky, ale i na meziprodukty jako železo, ocel a hliník. Postupem času se bude záběr ekodesignových požadavků rozšiřovat na další výrobkové skupiny.
Součástí nařízení je mimo jiné povinnost opatřit každý výrobek tzv. digitálním pasem výrobku. Jinými slovy výrobce musí zajistit, aby prostřednictvím jednoho datového nosiče (např. QR kódu, čárového kódu, vodoznaku) byly na jednom místě zpřístupněny veškeré relevantní informace týkající se dotčeného výrobku.
Digitální pas budou mít všechny výrobky (mimo potraviny či krmiva definované v nařízení (ES) č. 178/2002), na které se bude legislativa vztahovat. Informace o environmentální udržitelnosti výrobku (trvanlivost, opětovnou použitelnost, opravitelnost, účinné využívání energie a zdrojů – recyklovaný obsah, uhlíkové a environmentální stopy aj.) usnadní jeho opravu, repasování nebo recyklaci a umožňující sledovat látky, které brání jeho oběhovosti. Zavést lze i označování výrobků.
Nařízení rovněž zavádí zákaz zničení neprodaného spotřebního zboží, a to konkrétně ve vztahu k oděvům, oděvním doplňkům a obuvi s účinností již od poloviny roku 2026. Tento zákaz bude časem možné rozšířit i na další kategorie spotřebního zboží v návaznosti na vyhodnocení dat ohledně vyřazeného neprodaného zboží, která budou nově muset hospodářské subjekty pravidelně zveřejňovat.
Nové povinnosti budou účinné nejdříve v horizontu dvou let, tedy v polovině roku 2026.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v průběhu podzimu 2024 uspořádá seminář pro zainteresované strany s cílem přiblížit jim obsah nařízení a nasměrovat je na konzultace, které budou předcházet přijímání jednotlivých delegovaných nařízení. Informace o konání semináře budou zveřejněny na stránkách ministerstva.
Více informací k přijatému nařízení naleznete na stránkách Evropské komise: Ecodesign for Sustainable Products Regulation.
POVINNOSTI HOSPODÁŘSKÝCH SUBJEKTŮ
Článek 27
Povinnosti výrobců
1. Při uvádění výrobků, na něž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, na trh nebo do provozu výrobci zajistí, aby:
a) |
tyto výrobky byly navrženy a vyrobeny v souladu s požadavky na výkonnost stanovenými v aktech v přenesené pravomoci přijatých podle článku 4; |
b) |
k těmto výrobkům byly přiloženy informace požadované podle článku 7 a aktů v přenesené pravomoci přijatých podle článku 4 a |
c) |
byl k dispozici digitální pas výrobku v souladu s článkem 9 a akty v přenesené pravomoci přijatými podle článku 4, včetně záložní kopie nejaktuálnější verze digitálního pasu výrobku uložené u poskytovatele služeb souvisejících s pasem výrobku v souladu s čl. 10 odst. 4. |
2. Před uvedením výrobku, na který se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, na trh nebo do provozu provedou výrobci postup posuzování shody stanovený v uvedeném aktu v přenesené pravomoci, nebo jej nechají provést svým jménem, a vypracují požadovanou technickou dokumentaci.
Byla-li shoda výrobku, na nějž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, s příslušnými požadavky tímto postupem prokázána, vypracují výrobci EU prohlášení o shodě v souladu s článkem 44 a připojí označení CE v souladu s článkem 46. Pokud však Komise stanovila alternativní pravidla podle čl. 4 odst. 6 písm. d), připojí výrobce označení shody v souladu s těmito pravidly.
3. Výrobci uchovávají technickou dokumentaci a EU prohlášení o shodě po dobu deseti let od uvedení výrobku, na nějž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, na trh nebo do provozu, ledaže byla v příslušném aktu v přenesené pravomoci stanovena jiná lhůta.
4. Výrobci zajistí, aby u výrobků, na něž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, které jsou součástí sériové výroby, byly zavedeny postupy, kterými se zajistí, že zůstanou ve shodě s příslušnými požadavky. Výrobci patřičně přihlédnou ke změnám výrobního procesu, návrhu výrobku nebo jeho vlastností a změnám harmonizovaných norem, společných specifikací nebo jiných technických specifikací, na jejichž základě se prohlašuje nebo ověřuje shoda výrobku, a zjistí-li, že shoda výrobku je těmito změnami ovlivněna, provedou, nebo si dají provést, nové posouzení v souladu s platným postupem posuzování shody uvedeným v odstavci 2.
5. Výrobci zajistí, aby bylo na jejich výrobcích, na něž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, uvedeno číslo typu, šarže nebo série nebo jiný prvek umožňující jejich identifikaci, nebo v případech, kdy to velikost nebo povaha výrobku neumožňuje, aby byla požadovaná informace uvedena na obalu nebo v dokladu přiloženém k výrobku.
6. U výrobků, na něž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, uvedou výrobci své jméno, zapsaný obchodní název nebo zapsanou ochrannou známku a poštovní adresu a elektronické komunikační prostředky, jejichž prostřednictvím je lze kontaktovat:
a) |
na případné veřejné části digitálního pasu výrobku a |
b) |
na výrobku, nebo není-li to možné, na jeho obalu nebo v dokladu přiloženém k výrobku. |
Adresa musí uvádět jediné místo, na kterém lze výrobce kontaktovat. Kontaktní údaje musí být jasné, srozumitelné a čitelné.
7. Výrobci zajistí, aby byly k výrobku, na nějž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, přiloženy pokyny v digitálním formátu týkající se výrobku (dále jen „digitální pokyny“) ve snadno srozumitelném jazyce, který určí dotčený členský stát. Digitální pokyny musí být jasné, srozumitelné a čitelné a musí obsahovat alespoň informace uvedené v čl. 7 odst. 2 písm. b) bodě ii), jak je stanoveno v uvedeném aktu v přenesené pravomoci.
Výrobci však poskytnou ve stručné tištěné podobě bezpečnostní informace a pokyny týkající se ochrany zdraví a bezpečnosti zákazníků a dalších relevantních subjektů.
Pokud výrobce poskytuje digitální pokyny, zahrne je do digitálního pasu výrobku a zpřístupní je prostřednictvím odpovídajícího nosiče údajů, nebo nepoužije-li se digitální pas výrobku, uvede na výrobku, nebo pokud to není možné, na obalu nebo v průvodním dokumentu, jak k digitálním pokynům získat přístup.
Výrobce předloží digitální pokyny ve formátu, který umožňuje jejich stažení a uložení na elektronickém zařízení, aby k nim měl uživatel kdykoli přístup, a zpřístupní je online po dobu očekávané životnosti výrobku, ale v každém případě po dobu nejméně deseti let po uvedení výrobku na trh nebo do provozu.
Na žádost zákazníka v době nákupu nebo do šesti měsíců po tomto nákupu poskytne výrobce digitální pokyny bezplatně v tištěné podobě do jednoho měsíce od obdržení uvedené žádosti.
Akty v přenesené pravomoci přijaté podle článku 4 mohou stanovit, že určité informace, které jsou součástí digitálních pokynů, mají být poskytnuty rovněž v tištěné podobě.
8. Výrobci, kteří se domnívají nebo mají důvod se domnívat, že výrobek, na nějž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, který uvedli na trh nebo do provozu, není ve shodě s požadavky stanovenými v uvedeném aktu v přenesené pravomoci, přijmou bez zbytečného odkladu nezbytná nápravná opatření k uvedení tohoto výrobku do shody, nebo v případě potřeby k jeho okamžitému stažení z trhu nebo z oběhu.
Výrobci neprodleně informují orgány dozoru nad trhem členských států, do nichž výrobek dodali nebo v nichž jej uvedli do provozu, o podezření na nesoulad a o přijatých nápravných opatřeních.
9. Výrobci zpřístupní veřejnosti komunikační kanály, jako jsou telefonní číslo, elektronická adresa nebo vyhrazená část jejich internetových stránek, s přihlédnutím k potřebám přístupnosti pro osoby se zdravotním postižením, aby zákazníci mohli podávat stížnosti nebo připomínky týkající se možného nesouladu výrobků.
Výrobci vedou evidenci stížností a připomínek po dobu nezbytnou pro účely tohoto nařízení, ne však delší než pět let po jejich podání, a na žádost orgánu dozoru nad trhem tuto evidenci zpřístupní.
10. Výrobci poskytnou u výrobků, na něž se vztahuje akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 4, příslušnému vnitrostátnímu orgánu na základě jeho odůvodněné žádosti všechny informace a dokumentaci nezbytné k prokázání shody těchto výrobků, včetně technické dokumentace, a to v jazyce snadno srozumitelném tomuto orgánu. Tyto informace a dokumentace se poskytnou v tištěné nebo elektronické podobě co nejdříve a v každém případě do 15 dnů od obdržení žádosti uvedeného orgánu.