Oblasti poradenství

Poddruhy odpadů od roku 2025

 

Od 1. ledna 2025 vzniká další nová povinnost pro původce odpadů, a sice zařazovat odpady do tzv. poddruhů odpadů, resp. nových osmimístných katalogových čísel uvedených v platném Katalogu odpadů vyhlášky č. 8/2021 Sb.

 

Poddruh odpadů se používá namísto druhu odpadu pro účely:

- vedení průběžné evidence,

- ohlašování s výjimkou statistického zjišťování pro potřeby Českého statistického úřadu

- informací o odpadu

- základního popisu odpadu

- osvědčení a výkazu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852

- hodnocení nebezpečných vlastností odpadu a

- požadavku odděleného soustřeďování.

 

Pro ostatní účely je rozhodující příslušnost odpadu k druhu odpadu.

Poddruh odpadu může být použit pro účely povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s odpady.

Pokud není stanoveno jinak, vztahují se na poddruh odpadu požadavky na nakládání s odpadem vztahující se na nadřazený druh odpadu.

Existuje jediná výjimka z této povinnosti, a to v případě komunálních odpadů.

 

Odpad se přiřazuje ke katalogovým číslům 20 01 01 01, 20 01 08 01, 20 01 40 01, 20 01 40 02, 20 01 40 03, 20 01 40 04, 20 01 40 05, 20 01 40 06, 20 03 01 01 pouze, pokud se jejich původce rozhodne pro jejich oddělené soustřeďování.

Odpady spadající pod jednotlivé poddruhy odpadu musí být soustřeďovány odděleně. Výjimkou jsou odpady katalogových čísel 20 01 01 01, 20 01 08 01, 20 01 40 01, 20 01 40 02, 20 01 40 03, 20 01 40 04, 20 01 40 05, 20 01 40 06, 20 03 01 01.

S ohledem na text § 4 odst. 2 nemá původce povinnost soustřeďovat tyto odpady odděleně. V takovém případě se jedná o jeden druh odpadu pod základním katalogovým číslem. V případě, že se původce rozhodne pro jejich oddělené soustřeďování, zařadí je pod samostatné katalogové číslo příslušného poddruhu odpadu. Pokud původce soustřeďoval tyto odpady odděleně, je oddělené soustřeďování nezbytné dodržet i v případě předání do zařízení nebo obchodníkovi.  

V ostatních případech je rozhodující zařazení odpadu k druhu odpadu. Odpady zařazené do poddruhu odpadu mohou být přijímány do zařízení, které může podle povolení přijímat druh odpadu, pod který daný poddruh spadá.  Pokud provozovatel zařízení nebo krajský úřad uznají za vhodné, mohou vymezit odpady přijímané pro zařízení určené pro nakládání s odpady na úrovni poddruhu. To přichází v úvahu, pokud by měl být do zařízení přijímán pouze jednoznačně vymezený poddruh.

Aby se předešlo případným výkladovým potížím ve vztahu k vyhlášce č. 273/2021 Sb., výslovně se stanovuje, že požadavky stanovené pro daný druh odpadu se ve stejném rozsahu použijí i pro jednotlivé poddruhy. To je obecné pravidlo, od kterého je možné se odchýlit v případě, že je tak v právním předpise výslovně uvedeno.

 

Do katalogu byly doplněny následující poddruhy odpadů:

 

06 04 04 01*   Kovová rtuť

Kovová rtuť má na evropské úrovni nastaveny přímo použitelným nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 ze dne 17. května 2017 o rtuti a o zrušení nařízení (ES) č. 1102/2008 specifické požadavky na nakládání i sledování. Bez samostatného katalogového čísla není plnění těchto povinností komfortní pro povinné osoby a je velmi složitě kontrolovatelné prostřednictvím údajů z evidence a hlášení.

 

12 01 03 01     Měď, bronz a mosaz

12 01 03 02     Hliník

12 01 03 03     Olovo

12 01 03 04     Zinek

12 01 03 06     Cín

19 12 03 01    Měď, bronz, mosaz

19 12 03 02    Hliník

19 12 03 03    Olovo

19 12 03 04    Zinek

19 12 03 06     Cín

20 01 40 01    Měď, bronz, mosaz

20 01 40 02    Hliník

20 01 40 03    Olovo

20 01 40 04     Zinek

20 01 40 05     Železo a ocel

20 01 40 06    Cín

Zavedení těchto poddruhů sleduje stávající praxi, kdy s ohledem na následnou recyklaci jsou mezi původci a zpracovateli předávány tyto odpady odděleně. Vzhledem k vhodnějšímu předávání podle jednotlivých kovů jsou odpady často nesprávně zařazovány do stavebních odpadů ve skupině 17, kde mají jednotlivé kovy své samostatné druhy odpadů. S ohledem na tuto zažitou praxi byla zvolena podoba posledního dvojčíslí tak, aby bylo stejné jako u jednotlivých kovů ve skupině 17 04. Proto je u poddruhů, které mají ve své vlastní skupině druh železo a ocel, které tak není nezbytné doplňovat jako poddruh, vynecháno číslo končící na 05.

V případě odpadů z komunálního odpadu § 4 umožňuje, aby jednotlivé druhy kovů nebyly soustřeďovány odděleně. V takovém případě se zařadí pod 20 01 40 Kovy. V případě komunálních odpadů jde většinou o odpady z odpadkových košů přístupných běžným fyzickým osobám, které do nich často odkládají kovové odpady, u kterých ani nevědí, z jakého kovu jsou vyrobené.

 

14 06 01 01*   Jiná chladící a hnací média

Tento kód byl doplněn, protože existují i jiná chladící a hnací média, která není možné zařadit ani pod kód 14 06 02, a zároveň mají s ohledem další přepisy jiné požadavky na nakládání.

16 01 04 01*   Vyřazené dopravní prostředky z různých druhů dopravy a stroje

16 01 06 01    Vyřazené dopravní prostředky z různých druhů dopravy a stroje zbavené kapalin a jiných nebezpečných součástí

Všechny dopravní prostředky se doposud zařazovaly pod autovraky - s ohledem na řadu odlišností a nezbytnost samostatného přehledu o vozidlech s ukončenou životností je vhodné doplnění výše uvedených poddruhů. I pro tento poddruh platí, že v případě správného provedení odstranění provozních kapalin a nebezpečných částí je možné zařadit dopravní prostředek do kategorie ostatní odpad.

 

16 02 13 01    Tiskařské tonerové kazety mající nebezpečné vlastnosti

16 02 14 01    Tiskařské tonerové kazety nezařazené pod 16 02 63

20 01 35 02*   Tiskařské tonerové kazety mající nebezpečné vlastnosti

20 01 36 02     Tiskařské tonerové kazety neuvedené pod 20 01 35 02*

Tonerové kazety mají oproti ostatním elektrozařízením specifické vlastnosti a velmi často mohou procházet přípravou k opětovnému použití.

 

16 06 05 01    Baterie a akumulátory obsahující lithium

V případě těchto baterií se jedná o relativně nový odpadový tok, který bude do budoucna neustále narůstat. Zároveň nakládání s těmito bateriemi vyžaduje velmi odlišný přístup, a to zejména s ohledem na jejich hořlavost.

 

17 05 04 01    Sedimenty vytěžené z koryt vodních toků a vodních nádrží

Sedimenty vytěžené z koryt vodních toků a vodních nádrží mají v zákoně o odpadech nastaven specifický režim odlišný od jiných zemin, je proto vhodné tento tok odlišit i evidenčně.

 

17 06 02 01    Izolační materiály na bázi Polystyrenu s obsahem perzistentních organických znečišťujících látek vyžadující specifický způsob nakládání s ohledem na nařízení o perzistentních organických znečišťujících látkách

17 06 03 01* Izolační materiály na bázi polystyrenu obsahující nebezpečné látky

17 06 04 01    Izolační materiály na bázi polystyrenu

V posledních několika dekádách bylo v České republice použito velké množství polystyrenu na zateplení budov. V dohledné době tak lze očekávat velké objemy odpadu z těchto izolací. Z dostupných údajů vyplývá, že naprostá většina těchto polystyrenů obsahuje více než 1 000 mg/kg hexabromcyklododekanu (dále jen „HBCDD“) (rozmezí 0,5 – 0,7 % resp. 0,8 – 2,5 %, to odpovídá obsahu 5 000 až 25 000 mg/kg.), což je limit, při kterém odpady s touto látkou podléhají při zpracování zpřísněnému režimu podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021 ze dne 20. června 2019 o perzistentních organických znečišťujících látkách

To znamená, že mohou být pouze energeticky využit (cementárny – v ČR 5 nebo zařízení pro energetické využití odpadů – v ČR 4), spáleny (spalovny odpadů – v ČR 22) nebo upraveny tak, aby se koncentrace HBCDD v odpadním polystyrenu snížila pod limit 1000 mg/kg.

Při uvedených koncentracích, s nimi ale nemusí být nakládáno jak s nebezpečným odpadem. Podle Nařízení č. 1272/2008 o klasifikaci a označování látek a směsí (dále jen „nařízení CLP“) spadá HBCDD do třídy nebezpečnosti toxický pro reprodukci kategorie Repr. 2. Podle nařízení o nebezpečných vlastnostech odpadů se odpad stává nebezpečným, pokud koncentrace látky třídy a kategorie nebezpečnosti Repr. 2 dosáhne 3 %.

 

18 01 01 01*   Ostré předměty (kromě čísla 18 01 03) na jejichž sběr a odstraňování jsou kladeny zvláštní požadavky s ohledem na prevenci infekce

18 02 01 01*   Ostré předměty (kromě čísla 18 02 03) na jejichž sběr a odstraňování jsou kladeny zvláštní požadavky s ohledem na prevenci infekce zvláštní požadavky s ohledem na prevenci infekce

Vzhledem k tomu, že se jedná o ostré předměty, představují vyšší riziko a je nezbytné je soustřeďovat odděleně do odpovídajících nádob.

 

19 12 01 01    Kompozitní a nápojové kartony

20 01 01 01    Kompozitní a nápojové kartony

Tyto odpady se většinou zařazují pod papír a lepenku, nicméně s ohledem na jejich složení je při jejich zpracování uplatňován jiný technologický postup, je proto vhodné oddělené soustřeďování a rovněž oddělená evidence.

 

20 01 08 01    Biologicky rozložitelný odpad z kuchyní a stravoven rostlinného původu

Odpad, který neobsahuje živočišnou složku, může být zpracováván v mírnějším režimu. Je proto vhodné umožnit jeho samostatné zařazení. Vyhláška v tomto případě nevyžaduje oddělené soustřeďování, pokud s ohledem na následný způsob zpracovávání, které má původce zajištěn, nepovažuje oddělené soustřeďování od odpadu živočišného původů za nezbytné.

 

20 01 35 01* Vyřazené motorové stroje, přístroje a zařízení obsahující nebezpečné látky určené k použití v domácnosti

20 01 36 01 Vyřazené motorové stroje, přístroje a zařízení určené k použití v domácnost neuvedené pod číslem 20 01 35 01

Tyto odpady nemají v současné době vlastní kód pro zařazení, proto se zařazují pod elektrická a elektronická zařízení. Ta ale podléhají režimu zpětného odběru a vztahují se tak na ně jiná pravidla v celém řetězci od vzniku odpadu až po konečné zpracování, je proto nezbytné je od ostatních strojů odlišit.

 

20 03 01 01    Odděleně soustřeďovaný popel z domácností

Popel z domácností se v současné době zařazuje do směsného komunálního odpadu. Pokud je soustřeďován odděleně, má výrazně jiné vlastnosti než směsný komunální odpad. Například nedosahuje výhřevnosti 6, 5 MJ/kg v sušině, a je biologicky stabilní, netýká se ho tak omezení skládkování v roce 2030 a ani zařazení do základu pro dílčí poplatek za využitelné odpady. Samostatné katalogové číslo se použije pouze v případě, že se původce pro samostatné soustřeďování tohoto opadu rozhodne.