Oblasti poradenství

Novinky v oblasti baterií a akumulátorů - část 2.

 

Přehled změn v připravované novele zákona navazuje na předchozí část 1.

V souvislosti s přijetím nového a přímo použitelného nařízení Evropského parlamentu a Rady 2023/1542 o bateriích a odpadních bateriích je nutné provést významné zásahy a změny v legislativní úpravě zákona o výrobcích s ukončenou životností tak, aby byla česká legislativa v souladu s legislativou evropskou.

Dosavadní úprava týkající se baterií a akumulátorů a odpadních baterií a akumulátorů vychází zejména ze směrnice 2006/66/ES ze dne 6. září 2006 o bateriích a akumulátorech a odpadních bateriích a akumulátorech. Směrnice je s účinkem od 18. srpna 2025 zrušena a nahrazena výše uvedeným nařízením (viz čl. 95 nařízení 2023/1542, s výjimkou odloženého zrušení některých ustanoveních směrnice uvedených v tomtéž článku, které budou popsány dále).

Stávající hlava VIII zákona o výrobcích s ukončenou životností tak v současné době obsahuje řadu ustanovení, požadavků a povinností, které v souvislosti s přijetím přímo použitelného nařízení musí být vypuštěny, neboť jsou duplicitní. S ohledem na komplexnost těchto požadavků byla navržena varianta nahrazení celé hlavy VIII zákona hlavou novou, kde jsou ponechána pouze ta ustanovení, která je třeba zachovat nebo upravit s ohledem na vymahatelnost nařízení 2023/1542. 

 

§ 76 – Prokazování splnění podmínek uvedení baterií na trh nebo do oběhu

Výrobce, distributor nebo deklarant jsou podle tohoto ustanovení povinni předkládat České obchodní inspekci na požádání příslušnou technickou dokumentaci prokazující splnění podmínek stanovených v nařízení 2023/1542.

 

§ 77 – Označování baterií

Požadavky na označování baterií sice upravuje přímo použitelné nařízení 2023/1542 (článek 13), ale s posunutou účinností (od 18. srpna 2025, resp. 2026). Do doby, než začnou jednotlivé požadavky z nařízení platit přímo, je potřeba zachovat stávají úpravu zákona o výrobcích s ukončenou životností, která je transpozicí směrnice 2006/66/ES.

Nově musí být nenabíjitelné přenosné baterie opatřeny štítkem obsahujícím informace o jejich průměrné minimální životnosti při použití v konkrétních zařízeních a štítkem, na němž je uvedeno spojení „nenabíjitelná baterie“.

K tomu přibude od 18. února 2027 další povinnost označování, a sice QR kódem popsaným v příloze VI části C nařízení.

 

Další novou povinností (článek 7 nařízení) bude vypracování Prohlášení o uhlíkové stopě baterií elektrických vozidel (od 18. února 2025), nabíjitelných průmyslových baterií (od 18. února 2026) a baterií lehkých dopravních prostředků (od 18. února 2028), u nabíjitelných průmyslových baterií s vnější akumulací od 18. srpna 2030. Toto prohlášení se buď připojí k baterii nebo je uvedeno přímo v QR kódu.

 

§ 78 – Požadavky na bezpečné vyjímání baterií

Nenavrhuje se žádná nová povinnost či změna těch stávajících. Jedná se o povinnosti dané výrobci elektrozařízení nebo jiných výrobků, které vyžadují zabudování baterií.

Nařízení upravuje tuto povinnost ve svém článku 11, který nabyde účinnosti od 18. února 2027. Podle něj musí například každá fyzická nebo právnická osoba, které uvádějí na trh výrobky se zabudovanými přenosnými bateriemi, zajistit, aby konečný uživatel mohl tyto baterie kdykoli během doby životnosti výrobku snadno vyjmout a vyměnit. 

 

§ 79 – Zpětný odběr odpadních baterií

Byly vypuštěny požadavky, které vyplývají přímo z nařízení (jedná se konkrétně o článek 59 - Sběr odpadních přenosných baterií, článek 60 - Sběr odpadních baterií lehkých dopravních prostředků, a článek 61 - Sběr odpadních startovacích baterií, odpadních průmyslových baterií a odpadních baterií elektrických vozidel) a zbylá úprava byla sloučena do jednoho ustanovení.

Výrobci přenosných baterií dosahují a trvale zachovávají alespoň tyto cíle sběru odpadních přenosných baterií:

a)

45 % do 31. prosince 2023;

b)

63 % do 31. prosince 2027;

c)

73 % do 31. prosince 2030.

Výrobci baterií lehkých dopravních prostředků dosahují a trvale zachovávají tyto cíle sběru odpadních baterií lehkých dopravních prostředků:

a)

51 % do 31. prosince 2028;

b)

61 % do 31. prosince 2031.

 

§ 80 - Povinnosti podnikatelů uvádějících baterie do oběhu dodáním přímo konečným uživatelům prostřednictvím prostředků komunikace na dálku

Čl. 62 odst. 4 nařízení 2023/1542 stanovuje, že povinnosti podle tohoto článku se obdobně použijí na distributory dodávající konečným uživatelům baterie prostřednictvím smluv uzavřených na dálku. Tito distributoři zajistí dostatečný počet sběrných míst zahrnujících celé území členského státu, s přihlédnutím k počtu obyvatel a hustotě zalidnění, předpokládanému objemu odpadních přenosných baterií, odpadních baterií lehkých dopravních prostředků, odpadních startovacích baterií, odpadních průmyslových baterií a odpadních baterií elektrických vozidel a k přístupnosti a blízkosti pro konečné uživatele umožňující konečným uživatelům baterie vracet. Za tímto účelem je tento podnikatel povinen uzavřít smlouvu s provozovatelem kolektivního systému. Podnikatel tedy obdobně jako výrobce uzavře smlouvu s provozovatelem kolektivního systému za účelem zajištění povinnosti zpětného odběru a dostatečné sítě míst zpětného odběru.

 

§ 81 - Povinnosti zpracovatele odpadních baterií

Přepravu odpadních baterií za účelem jejich zpracování v jiném členském státě nebo mimo Evropskou unii řeší čl. 72 nařízení.

Oproti dosavadní právní úpravě například již nebude možné spalování odpadních baterií, které je podle platné legislativy možné na základě průkazně doložené výjimky pro spalování odpadních přenosných baterií (viz § 90 odst. 2 písm. d) zákona o výrobcích s ukončenou životností). Podle čl. 70 odst. 1 nařízení 2023/1542 totiž platí, že sebrané odpadní baterie nelze odstraňovat ani použít v procesech energetického využití.

Z povinností zpracovatele odpadních baterií obsažených v aktuálně platném § 90 zůstává v nově navrženém § 81 povinnost dosahovat minimální recyklační účinnosti procesů recyklace stanovené v příloze č. 5 k zákonu (viz § 81 odst. 1 návrhu) a předkládání zpráv o recyklační účinnosti (viz § 81 odst. 2 návrhu).

Nařízení stanoví v čl. 71 cíle recyklační účinnosti a materiálového využití. Ty jsou pak detailně rozvedeny v příloze XII části B a C k nařízení. Současně ale nařízení v čl. 95 stanovuje přechodné období, podle kterého se do 31. prosince 2025 postupuje podle čl. 12 odst. 4 směrnice 2006/66/ES. Teprve po tomto datu musí subjekty provádějící recyklaci zajistit, aby recyklace dosáhla cílů recyklační účinnosti stanovených v nařízení. 

 

S ohledem na zavedení některých nových povinností se navrhují přechodná období pro povinné subjekty. Konkrétně se jedná o:

- přechodné období do 1. ledna 2026 pro zavedení povinného kolektivního plnění pro určité skupiny vybraných výrobků (pro přenosné baterie, baterie lehkých dopravních prostředků, průmyslové baterie a pneumatiky skupiny č. 1 a 2 uvedené v příloze č. 6 zákona). Navržené období se jeví jako dostačující pro přechod z individuálního plnění na kolektivní.

- přechodné období do 1. ledna 2027 pro vytvoření sítě míst zpětného odběru pro baterie lehkých dopravních prostředků. Podle nařízení o bateriích jde o novou skupinu baterií (dosud se z pohledu právní úpravy jednalo o průmyslové baterie), byť v určitých případech taková specifická místa zpětného odběru již existují.

 

Účinnost novely zákona bude dělená, tedy od 1. ledna 2025, přičemž jsou z toho vyčleněny některé požadavky na pozdější datum (v souladu s nabýváním účinnosti obdobných požadavků dle nařízení - viz výše v textu).