Oblasti poradenství

Digitalizace havarijních plánů

 

Tzv. havarijní novelou zákona č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon), která byla publikována ve Sbírce zákonů ČR jako zákon č. 182/2024 Sb., bylo novelizováno ustanovení § 39 odst. 2 písm. a) tohoto zákona, jež nově ukládá povinnost vkládání digitalizovaných havarijních plánů (HP) do Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP).

Podrobnosti ohledně tzv. havarijní novely jsme psali v článku zde.

 

HLAVNÍ ZMĚNY

• novela nemění stávající povinnost zpracovat HP

• nerozšiřuje okruh subjektů, kteří mají již nyní povinnost zpracovat HP

• stávající plány mají být postupně digitalizovány

• nezavádí povinnost havarijní plány nově aktualizovat

• není stanoven termín vložení digitalizovaného HP do ISPOP (nejpozději do dvou let)

• obecná účinnost od 1. 8. 2024

• povinnost provedení digitalizace bez zbytečného odkladu se týká pouze nově zpracovávaných HP

• povinnost digitalizace a vkládání do systému ISPOP se týká těch HP, kdy havárie může ovlivnit vodní tok

 

Předmětné ustanovení zavádí povinnost digitalizace a vkládání do systému ISPOP pouze těch havarijních plánů, kdy havárie může ovlivnit vodní tok, tedy ve výsledku se tato povinnost nedotýká všech havarijních plánů (§ 39 odst. 2 písm. a) vodního zákona), následovně:

(2) V případech, kdy uživatel závadných látek zachází s těmito látkami ve větším rozsahu nebo kdy zacházení s nimi je spojeno se zvýšeným nebezpečím pro povrchové nebo podzemní vody, má uživatel závadných látek povinnost činit tato opatření:

a) vypracovat plán opatření pro případy havárie (dále jen „havarijní plán“) a předložit jej ke schválení příslušnému vodoprávnímu úřadu; může-li havárie ovlivnit vodní tok, projedná jej uživatel závadných látek před předložením ke schválení s příslušným správcem vodního toku, kterému také předá jedno jeho vyhotovení, a po schválení vodoprávním úřadem vloží havarijní plán do integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí.

 

Podrobnosti a náležitosti havarijního plánu stanoví prováděcí vyhláška č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků (tzv. havarijní vyhláška).

Nyní je připravována novelizace tohoto právního předpisu v důsledku přijetí havarijní novely. 

Přílohou této vyhlášky by měl být vzor nového formuláře ISPOP, který bude obsahovat základní údaje z havarijního plánu (zejména druh a množství závadných látek se kterými je nakládáno, recipient, do kterého by tyto látky mohly uniknout v případě havárie, opatření k zabránění a snížení dopadů havárie, kontaktní údaje) a prostřednictvím kterého bude celý digitalizovaný havarijní plán vkládán do systému ISPOP. 

 

Ohlašování do ISPOP je možné od 1.12.2024.

V systému ISPOP je k tomu účelu k dispozici nový formulář F_VOD_HAV.

Uživatelé závadných látek, kteří mají  havarijní plány schválené vodoprávním úřadem v termínu od 1.8.2024, by tyto plány měli vkládat do systému ISPOP zpětně, tj. za období od 1. 8. do 30. 11. 2024.

Tato nová povinnost postupné digitalizace havarijních plánů není spojena se sankcí za její nedodržení a havarijní plány schválené vodoprávním úřadem od 1.8.2024, ale zatím nevložené do systému ISPOP, jsou platné. S jejich vložením do systému se počítá bez zbytečného odkladu poté, co bude možné tuto povinnost fakticky splnit, tj. po 1. 12. 2024.

 

Přechodné ustanovení pro stávající havarijní plány

Havarijní plán schválený přede dnem 1. srpna 2024 vloží uživatel závadných látek do integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí při nejbližší aktualizaci havarijního plánu, nejpozději však do 31. července 2026 (tedy do 2 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona).

 

 

Odkazy:

Sdělení odboru ochrany vod MŽP k povinnosti digitalizace havarijních plánů